The artist 2017-10-09T13:28:14+00:00

The sculptures made by Sjaak seem to be creatures of the imagination in which the human aspect has been united with animal features. Fantasy and humour, transparent and punctuated with colour. Far away from reality and not swayed by the issues of the day.
They look like visions from a dream. However, the intention of the double faces in his sculptures is a different one. As visibly manifest as the two faces are, as easy would it be because of their exterior beauty to pass over their ethical import and their meaning.

In his sculptures Sjaak exposes the tension of the moral foundations of human existence with well-nigh unsurpassable transparency. Two faces in one head. Four eyes. Good and evil. Like a sharply seasoned sauce over food of excellent taste. Diabolical and divine.
Anyone who possesses a Sjaak Smetsers, possesses both. That is the power of expression of his work. It emanates from his sculptures as well as from his poetry. This energy pervades his work like a pulsating artery. It makes abundantly clear to us that he goes well beyond the eternal difference between the two. Indeed, he even relieves the tension between glass and metal, turning two materials into one. The attentive beholder of his sculptures and the close reader of his poetry alike will understand that he does not lose sight of harmony and opposition. That he brings restraint and liberty together without losing touch with the world around him. It is his way of living. It is his way of being. It is how he treats people, how he treats me. Perhaps that is why I love him so. Perhaps that is what constitutes the attractiveness of his sculptures.

However it may be, his theme is universal. Everyone peels off life, hoping to arrive at the essence. Sjaak does so in his own way. He has an attitude to life in which there may be laughter and in which tears may be shed. He peels until he gets to the heart of the matter and attempts to grasp and experience existence from that point. He needs his artistry to achieve this. He has to create in pursuit of this.
We may recognise it, both in his art and in his poetry. He does this “with his feet firmly on the ground”, like his sculptures, which are properly earthed and move out into the world on two solid feet.

And that world is vast.

 

Lianne Smetsers – Sampers

Galeriehoudster

Sjaak Smetsers
Bronzen beelden

SJAAK SMETSERS – Een speelse alchemist in TEGELEN

Beeldend kunstenaar Sjaak Smetsers (Venlo, 1954) neemt in de levendige kunstscène een bijzondere positie in. In zijn Tegelse atelier heeft hij de afgelopen jaren een groot leger fabelfiguren gecreëerd. De overwegend polychrome wezens met fraai afgewerkte ‘huiden’ worden heel bewust geconstrueerd. Als een superkunstenaar creëert Sjaak Smetsers stap voor stap zijn unieke figuren. Hij stelt ze met behulp van verschillende disciplines en diverse technieken samen uit sterk verschillende en soms zelfs tegenstrijdige materialen. Zijn kunstwerken zijn nooit aus einem Guss. Iedere keer weer zijn het uitgekiende mixen van gemengde technieken.
Als een speelse alchemist bedenkt Sjaak Smetsers voor ieder nieuw beeld bijzondere materiaalcombinaties. Hij giet als de tijd het toelaat zelf brons; bewerkt tevens koper, staal of (zilver)tin, (ver)smelt diverse soorten glas, appliceert vernuftig bladgoud, bladzilver en metaalfolie.
Daarenboven slijpt, schuurt, polijst en patineert hij al zijn bronzen beelden zelf. Met veel geduld en toewijding vervaardigt hij kleurnuances die we in de natuur niet snel tegenkomen.

Een aantal beelden wordt opgesierd door opvallende riemen. Soms zijn die riemen van roodkoper. Onder sommige riemen zit verlijmd vlakglas, dat subtiel is bewerkt met hamers en tangen om een ‘brokkelend’ effect te creëren. Mede geïnspireerd door de innovatieve Romeinen, die in deze streek reeds tweeduizend jaar geleden wonderbaarlijke glasvariëteiten introduceerden, steekt Smetsers relatief veel tijd in het persoonlijk bewerken en het kunstzinnig omvormen van diverse soorten glas. Zo smelt hij in zijn professionele glasoven onder meer gekleurd glas in transparant gefused glas, pâte de verre en smelt hij bladkoper, goud of zilver in naturel glas.
De driedimensionale fabelwezens van Sjaak Smetsers sluiten inhoudelijk naadloos aan bij een lange West-Europese culturele traditie. De fabeldieren treffen we al in de elfde, twaalfde, dertiende én veertiende eeuw aan. Ze zijn vooral te zien op apocalyptische voorstellingen op portalen of op luchtbogen van Romaanse en Gotische kerken.
Rond 1500 komen we ze tegen in het buitengewoon vreemde werk van Jheronimus Bosch en later ook bij de familie Brueghel. In de tweede helft van de 19de en het begin van de 20ste eeuw zien we fabelwezens met meer morbide en vileine trekken opduiken bij symbolistische en surrealistische kunstenaars zoals Max Ernst en Joan Miró.
Na de Tweede Wereldoorlog vinden we imaginaire fabeldieren in allerlei varianten – van agressief tot naïef – terug bij de Cobra-kunstenaars Karel Appel, Eugène Brands, Constant, Corneille, Asger Jorn, Lucebert en Anton Rooskens. Sommigen van deze beroemde kunstenaars waren als keramist werkzaam in het cultureel altijd bloeiende Tegelen.
Het bijzondere, hedendaagse werk van deze zeer aimabel en toegankelijk mens, kunstenaar én ondernemer sluit aan bij een lange kunsttraditie maar staat tegelijkertijd qua ideeën en uitvoering op hoogst originele benen. En dat is geen fabeltje.

Wilt u kunstenaar Sjaak Smetsers ontmoeten, maak hier uw afspraak.