Der Künstler 2017-10-09T11:10:52+00:00

Die Skulpturen von Sjaak ähneln Phantasiegeschöpfen, in denen sich Menschliches mit Animalischem vereint. Phantasie und Humor, transparent und mit Farben durchsetzt. Der Realität und den Abgründen des Alltags weit entrückt.
Sie gemahnen an Traumgebilde, wäre da nicht die andere Bedeutung der doppelten Antlitze seiner Skulpturen. So sichtbar die Präsenz beider Antlitze ist, so rasch könnte deren ästhetische Aufladung und Bedeutung angesichts der äußeren Schönheit und Anmut seiner Skulpturen aus dem Blick geraten.

In seinen Skulpturen legt Sjaak den Spannungsbogen des moralischen Fundaments menschlicher Existenz frei – transparenter geht es praktisch kaum. Zwei Gesichter in einem Kopf. Vier Augen. Das Gute und das Böse. Wie eine kontrastierende Sauce über einer köstlich schmeckenden Speise. Diabolisch und göttlich.

Ein Sjaak Smetsers bietet Beides. Das ist die Aussagekraft seines Werks. Man findet es sowohl in seinen Skulpturen, als auch in seiner Poesie. Eine Energie, die sich wie eine gerade Linie durch sein Oeuvre zieht. Sie ist überdeutlicher Beleg dafür, dass er über die jeder Dualität innewohnenden ewigen Diskrepanz weit hinausgeht. Dabei hebt er sogar die Spannung zwischen Glas und Metall auf. Aus zweien schafft er eins. Wer seine Skulpturen betrachtet oder seine Poesie liest, dem wird klar, dass er Harmonie und Gegensatz nie aus dem Blick verliert. Dass er Gebundensein und Freiheit zusammenführt, ohne darüber den Kontakt zu der ihn umgebenden Welt zu verlieren. So lebt er. So ist er. So geht er mit Menschen um und mit mir. Vielleicht liebe ich ihn genau aus diesem Grund. Vielleicht sind seine Skulpturen genau aus diesem Grund so anziehend.

Wie dem auch sei – sein Thema ist universell. Jeder von uns legt Schicht um Schicht des Lebens frei, um zum Kern zu gelangen. Sjaak tut das auf seine Art. Er steht für eine Lebenshaltung, in der gelacht wird und auch Tränen ihren Platz haben. Er nähert sich dem Kern an und versucht, das Leben von dort aus zu verstehen und zu erfahren. Dafür braucht er sein künstlerisches Handeln. Dafür muss er schöpferisch wirken.
Wir finden es in seiner Kunst und seiner Poesie. Er tut dies “mit beiden Beinen auf dem Boden” stehend – mit der gleichen soliden Erdung wie seine Skulpturen – und begibt sich auf diesem festem Grund hinaus in die Welt.

Und diese Welt ist sehr groß.

 

Lianne Smetsers – Sampers

Galeriehouder

Sjaak Smetsers
Bronzen beelden

SJAAK SMETSERS – Een speelse alchemist in TEGELEN

Beeldend kunstenaar Sjaak Smetsers (Venlo, 1954) neemt in de levendige kunstscène een bijzondere positie in. In zijn Tegelse atelier heeft hij de afgelopen jaren een groot leger fabelfiguren gecreëerd. De overwegend polychrome wezens met fraai afgewerkte ‘huiden’ worden heel bewust geconstrueerd. Als een superkunstenaar creëert Sjaak Smetsers stap voor stap zijn unieke figuren. Hij stelt ze met behulp van verschillende disciplines en diverse technieken samen uit sterk verschillende en soms zelfs tegenstrijdige materialen. Zijn kunstwerken zijn nooit aus einem Guss. Iedere keer weer zijn het uitgekiende mixen van gemengde technieken.
Als een speelse alchemist bedenkt Sjaak Smetsers voor ieder nieuw beeld bijzondere materiaalcombinaties. Hij giet als de tijd het toelaat zelf brons; bewerkt tevens koper, staal of (zilver)tin, (ver)smelt diverse soorten glas, appliceert vernuftig bladgoud, bladzilver en metaalfolie.
Daarenboven slijpt, schuurt, polijst en patineert hij al zijn bronzen beelden zelf. Met veel geduld en toewijding vervaardigt hij kleurnuances die we in de natuur niet snel tegenkomen.

Een aantal beelden wordt opgesierd door opvallende riemen. Soms zijn die riemen van roodkoper. Onder sommige riemen zit verlijmd vlakglas, dat subtiel is bewerkt met hamers en tangen om een ‘brokkelend’ effect te creëren. Mede geïnspireerd door de innovatieve Romeinen, die in deze streek reeds tweeduizend jaar geleden wonderbaarlijke glasvariëteiten introduceerden, steekt Smetsers relatief veel tijd in het persoonlijk bewerken en het kunstzinnig omvormen van diverse soorten glas. Zo smelt hij in zijn professionele glasoven onder meer gekleurd glas in transparant gefused glas, pâte de verre en smelt hij bladkoper, goud of zilver in naturel glas.
De driedimensionale fabelwezens van Sjaak Smetsers sluiten inhoudelijk naadloos aan bij een lange West-Europese culturele traditie. De fabeldieren treffen we al in de elfde, twaalfde, dertiende én veertiende eeuw aan. Ze zijn vooral te zien op apocalyptische voorstellingen op portalen of op luchtbogen van Romaanse en Gotische kerken.
Rond 1500 komen we ze tegen in het buitengewoon vreemde werk van Jheronimus Bosch en later ook bij de familie Brueghel. In de tweede helft van de 19de en het begin van de 20ste eeuw zien we fabelwezens met meer morbide en vileine trekken opduiken bij symbolistische en surrealistische kunstenaars zoals Max Ernst en Joan Miró.
Na de Tweede Wereldoorlog vinden we imaginaire fabeldieren in allerlei varianten – van agressief tot naïef – terug bij de Cobra-kunstenaars Karel Appel, Eugène Brands, Constant, Corneille, Asger Jorn, Lucebert en Anton Rooskens. Sommigen van deze beroemde kunstenaars waren als keramist werkzaam in het cultureel altijd bloeiende Tegelen.
Het bijzondere, hedendaagse werk van deze zeer aimabel en toegankelijk mens, kunstenaar én ondernemer sluit aan bij een lange kunsttraditie maar staat tegelijkertijd qua ideeën en uitvoering op hoogst originele benen. En dat is geen fabeltje.

Wilt u kunstenaar Sjaak Smetsers ontmoeten, maak hier uw afspraak.